Bolkop hamertje, Birigoyo en wijnfeest.

Bolkophamertje.

Ik ben mijn balkop hamertje kwijt.

Zal je zeggen … ach een bolkop hamertje, je hebt toch nog een hamer. Maar ik ben gehecht aan dat hamertje, ik heb dat hamertje nog van mijn opa gekregen.
Toen ik een jaar of vijf of zes was woonden opa en oma nog in de Asterstraat in Rotterdam. Zo’n huis met een smalle stijle trap naar de eerste verdieping. Toen we daar eens op bezoek waren nam hij me mee naar de zolder, hij had een verrassing voor me. Zo’n smalle hoge zolder met weinig licht met een hoog puntdak met bovenin een kleine verdieping. Daar haalde hij dat hamertje vandaan en gaf het me.
Dat is nu bijna 70 jaar geleden. Het heeft toen een enorme indruk op me gemaakt en dat hamertje ben ik nu kwijt.

Voor deze blog wilde ik een foto van mijn opa zoeken maar alles wat ik kon vonden was de volgende foto.
Toen ik die foto zat te bekijken realiseerde ik me dat iedereen op Hanneke en ik na al dood was. Dat doet toch wat met je.

Boven: Mijn vader Joop Schop
Onder: Vlnr. De broer van mijn moeder Adriaan Okkerse, de zus van mijn moeder tante Nel. de vader en moeder van mijn moeder Opa en Oma Okkerse en dan de de man van tante Nel oom Eef Bordui met zijn zoon Wim op zijn arm.
Onder: Mijn moeder Arendje Okkerse met mijn broertje Lex. Dan ik en de dochter van tante Nel Hanneke.

Je begrijpt, dat hamertje moet gevonden worden. Het moet ergens liggen op onze finca tussen alle dode bladeren en onkruid. Dus heb ik op Ali een metaaldetector gekocht. die werd op de gebruikelijke manier afgeleverd.

En ik kon gaan zoeken.

Tot nu toe met weinig succes mijn enigste vondsten tot nu toe zijn een slot dat ik al jaren kwijt was en mijn voegenbeitel.

Wandeling naar de Pico Birigoyo

Door allerlei omstandigheden kwam het er gisteren pas van maar vandaag was het zo ver. Mijn vijf jaar niet meer gewandeld door mijn knieblessure.
Op 24 februari 2024 heb ik met Ruud afgesproken dat we naar de Pico Birigoyo moesten gaan wandelen. Ik heb toen onderstaande route gemaakt.

Toen we de vallei van Aridane inreden lag ons doel nog helemaal in de wolken. we hebben toch maar doorgezet in de hoop dat het open zou trekken en dat gebeurde ook.

(0,4 km) Eerst loop je door de bossen.

(1,8 km) Om daarna over een oude lava stroom van de Vulkaan San Juan te lopen.

(2,6 km) Boven aan het zigzag pad. Een schitterend uitzicht.

Op die zelfde plek zijn er nog steeds vrij veel wolken te zien.

(2,7 km) Een momentje rust en een boterhammetje eten.

Met rechts achter ons Tenerife en Gomera.

(2,9 km) Bijna daar.

(3,2 km) De pico Birigoyo.

Met iets voorbij dat punt dit overweldigende uitzicht. De bewolking volledig weg. Met links de westzijde van het eiland met Tazacorte, Los Llanos en El Paso en rechts van de bergkam de oostzijde van het eiland met Santa Cruz.

(3,6km) Hier zie je de Tajogaite met de lava stroom die de westzijde door midden deelde. Er wordt al weer ijverig gebouwd op de lavastroom. Hierna loop je door de bossen terug naar ons uitgangspunt El Pinar.

Het jaarlijkse wijn en kaas festival.

Altijd gezellig.

Met muziek.

Én een wijntje en een hapje.

De cactustuin in bloei.

2 gedachten over “Bolkop hamertje, Birigoyo en wijnfeest.”

  1. Dag Hans, dank voor een heerlijk uitgebreid blog. Prachtige foto van vroeger tijden. Met Hanneke gaat het ook niet helemaal goed. Geestelijk minder en ook slecht horen en zien. Ik herinner me ook nog de vrouw van Adriaan: Frenk. Wereldse vrouw! En de verhalen over Blijdorp.
    Fijn dat je weer hebt kunnen wandelen. Prachtig hoor op het het eiland. Ook achteraf geen kniepijnen?
    Over dat bolhamertje denk ik dat je terug moet in je herinnering. Je gebruikt dat niet voor zomaar een klusje. Het toch iets specifieks zijn geweest. Dus misschien bij de andere spullen in dat projectje!
    Veel succes en een goede zomer gewenst!
    Hartelijke groeten van Frank

  2. Karel Brummer

    Mooi bericht idd Hans, en die hamer moet natuurlijk gevonden worden, ik zou er ook zo over denken. De Birijoyo moet ik ook weer eens beklimmen, in al die jaren dat we hier wonen pas één keer gedaan. Recentelijk met bezoek in maand tijd 2 keer de Bejenado beklommen, was goed te doen en we hadden denk ik net zulk mooi weer als jullie met geweldige vergezichten. Houdoe!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven