La Palma; Never a dull moment.

Deze blog heb ik twee weken geleden geschreven maar heb ik kennelijk niet gepubliceerd!??
Bij deze alsnog.

Regen, regen, regen, regen, véél regen:

We heben een zeer nat voorjaar achter de rug. Volgens de oudere Palmeros was het vroeger veel vaker zo maar volgens de Spaanse weerdienst was het het natste voorjaar in 65 jaar.
Ook dat is bijzonder want ze zijn het weer 65 jaar geleden pas gaan registeren, misschien was het dus wel veel langer geleden.

Vooral de storm Therese deed een duit in het zakje.

Gevolg, Water waar nooit water is:

Vliegtuigen die omkeren:

En rotsblokken die het ook niet meer zien zitten:

Zelfs de oude tunnel door de Cumbre Vieja was enige tijd gesloten door de onstabiele rotswanden. Gevolg verkeer in twee richtingen door de nieuwe tunnel.

Ook op onze finca was het raak. Tot nu toe is er 703 mm gevalen terwijl dat normaal 182 mm is. En een ‘normaal’ jaar geeft een totaal van 366 mm.
Maar …. de regen aan het einde van het jaar moet nog komen.

Maar wij vermaken ons wel hoor.

Feria del mundo

Begin Mei was de Feria del mundo weer op de mercadillo.

Er zijn veel buitenlanders op La Palma, van de bevolking van Puntagorda is zelfs 26% van buitenlandse komaf. Veel van die bevolkingsgroepen presenteren dan traditionele gerechten uit hun land die je dan voor een bescheiden prijs kunt proeven. Altijd erg gezellig.
Gelukkig was het prachtig weer, een impressie.

Nederland:

Poffertjes en kibbeling.

Italië:

Venezuela:

En er wordt gedanst:

De veiligheid van iedereen

Vorige week was brandveiligheid het thema op de mercadillo.

Dat is een Hot item gezien de bosbranden van de laatste jaren.
Hier geeft de burgemeester een uiteenzetting waarom het allemaal nodig is.

Verder zijn er een heleboel stands waar je voorlichting krijgt.

En om er voor te zorgen dat iedereen alle stands afgaat hadden ze iets handigs bedacht. Een stempelkaart. Als je een voorlichting had aangehoord kreeg je een stempel en met een volle kaart kon je meedoen aan een loterij. Maar het was echt geen straf het was zelfs erg interessant.

Wat erg belangrijk is dat je zelf in de hand hebt hoeveel gevaar een huis loopt bij een bosbrand.

Moraal van dit verhaal: “Als je er voor zorgt dat jou huis niet in brand vliegt kan de brandweer zich bezig houden met het blussen van de brand”.

Speciaal voor kinderen werd dat zeer aanschouwelijk in beeld gebracht.

Alleen het eerste huisje moest in brand vliegen maar dat lukte niet.

En ter afsluiting, je blijft ze fotograferen, een zonsondergang:

2 gedachten over “La Palma; Never a dull moment.”

    1. Dat hangt er vanaf wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het te veel. Gevolgen voor mij waren dat ik sinds november geen water meer heb gegeven. Daardoor werd het te veel water wat mij toekwam in het grote basin Montaña de Arco weg gepompt maan Barlevento en kon ik mijn bomen niet voeden wat ik altijd doe als ik water geef. En dat water geven kon niet omdat de grond véél te nat was en dat is weer slecht voor de wortels van de bomen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven